Her Body and Other Mukbang
Mukbang, in het Koreaans letterlijk ‘eet-uitzending’, is een genre in online video dat in 2010 ontstond en sindsdien wereldwijd mateloos populair werd. Succesvolle mukbangers hebben miljoenen volgers, en verdienen duizenden euro’s per maand aan hun video’s, waarin ze vaak belachelijke hoeveelheden voedsel consumeren. Maar waarom zijn, ook in het Westen, verreweg de meeste succesvolle mukbangers tengere Oost-Aziatische vrouwen?
Kunstenaar Echo Tang zet dat beeld op zijn kop in deze installatie, een combinatie van TikTok-video’s en fysieke objecten. In Tangs feministische weerwoord wordt een lijvige Aziatische vrouw zelf de maaltijd. Zo wordt de fetisjistische kant van mukbang benadrukt en op de hak genomen.