Katanga Nation
Op de achtergrond een modern complex in aanbouw, op de voorgrond een vrouw die haar sloppenwoning aanveegt. De contrasten zijn scherp in de opening van Katanga Nation, een korte film die zich letterlijk aan de rand van de samenleving afspeelt. Hiwot Admasu Getaneh en Beza Hailu Lemma volgen twee inwoners van de wijk Katanga in Addis Abeba, die roeien met de riemen die ze hebben.
De vrouw uit het openingsshot is Amele, de lieve eigenaar van een geïmproviseerd hostel. Haar gasten hebben het vaak zwaar, kunnen nauwelijks een overnachting betalen. Zo ook Enkehone, een straatverkoper die met moeite zijn loon bij elkaar sprokkelt. Dat bestaan wordt er niet bepaald makkelijker op wanneer zijn hele handel in beslag wordt genomen door de politie.
Een mooier leven lijkt zo dichtbij, onder de wolkenkrabbers van de Ethiopische hoofdstad. De wijk Katanga is wat dat betreft een wrange woonplek. Maar intussen barst het er ook van de veerkracht en naastenliefde. Het regisseursduo dompelt je daar diep in onder.