Crocodile Gennadiy
Moderne superheld Gennadi Mochnenko heeft naam gemaakt met het gedwongen ontvoeren van dakloze, verslaafde kinderen in de Oekraïense stad Marioepol. Daar runt de getrouwde pastoor – die naast drie eigen kinderen 32 geadopteerde telgen telt – sinds 2000 zijn opvangtehuis Pilgrim Republic. Hij confronteert dealers en geweldplegers, organiseert publieke protesten tegen drugshandel en treedt op in praatprogramma’s. Mochnenko zegt simpelweg in het gat te springen dat de falende overheid laat vallen, maar zijn aanpak oogst ook kritiek. Een speech die hij geeft aan de bewoners van een vrouwengevangenis over het recht van elk kind op een stabiel gezinsleven, dient als kapstok voor een vijftien jaar omspannend, betrokken en observerend relaas over een strijdbare man. Intermezzo’s met montages van nieuwsreportages bieden inzicht in de politieke achtergronden die medeverantwoordelijk zijn voor het kinderleed: van het ineenstorten van de Sovjet-Unie via de betwiste verkiezingszege van Janoekovitsj tot de Russische inval die uiteindelijk ook Marioepol bereikt. Sovjet animatiefiguur Crocodile Gena – een lieve krokodil die kinderen helpt – dient als metafoor voor het werk van de immer optimistische pastoor. Met een spottende glimlach voorziet Mochnenko de erbarmelijke omstandigheden waarin zijn land verkeert regelmatig van ironisch commentaar.