Operation Jane Walk
Tom Clancy’s The Division is een populair computerspel dat speelt in post-apocalyptisch New York. De bebouwing ligt gedeeltelijk in puin, overal staan verlaten auto’s en op straat heerst wetteloosheid. Dit grimmige stadslandschap, dat alleen in volledige gevechtsuitrusting betreden kan worden, vormt het decor van Operation Jane Walk.
De spelers nemen echter niet de rol aan van burgerwachten maar van vreedzame digitale toeristen op een stedenbouwkundige trip door het centrum. De gids behandelt de recente architectuurgeschiedenis in het licht van de politieke ontwikkelingen en leidt hen onder meer langs het VN-hoofdkwartier, het voormalige Pan Am-gebouw en de Trump Tower. Hij toont de stad als het strijdtoneel tussen snelwegenbouwer Robert Moses en stadsactivist Jane Jacobs, schrijver van het befaamde The Death and Life of Great American Cities. Gecombineerd met een uitgekiende soundtrack resulteert dat in een even absurde als zwartgallige vorm van alternatieve geschiedschrijving.