Copa 71
In de zomer van 1971 streden in Mexico de beste vrouwenvoetbalteams ter wereld tegen elkaar. De Copa 71 is nog steeds het best bezochte sportevenement voor vrouwen ooit: waarom wordt het dan nooit genoemd? Copa 71 vertelt het ongelooflijke verhaal van het toernooi dat uit de sportannalen moest verdwijnen.
Het vrouwenvoetbal kent een lange geschiedenis van tegenwerking; menig voetbalbond verbood zelfs het samenstellen van vrouwenteams. Het was het Mexicaanse bedrijfsleven dat na het succes van het WK voetbal voor mannen in 1970 voorstelde om een jaar later de vrouwen te laten spelen. Deze puur commerciële onderneming, niet gesteund door de FIFA, bleek een gouden greep. Het voetbalgekke Mexico omarmde het toernooi en de twee grootste stadions van het land liepen vol. Copa 71 had het vrouwenvoetbal wereldwijd kunnen lanceren. Maar het door mannen gedomineerde voetbalestablishment was daar niet klaar voor.
Een halve eeuw later zijn de vrouwen die toen speelden er nog altijd ondersteboven van. Doodgewone meisjes uit veelal eenvoudige milieus die in Mexico als helden werden binnengehaald. “Als een parallel universum”, omschrijft een van hen haar ervaring.