Zonen van Suriname
Op 8 december 1982 werden in Suriname in opdracht van het militaire regime onder leiding van Desi Bouterse vijftien mensen zonder vorm van proces geëxecuteerd. Het waren allemaal critici van het bewind, mensen die hun stem lieten horen voor vrijheid en democratie, onder wie vakbondsmensen, militairen, journalisten en advocaten. Het was een voor het land en de bevolking traumatische gebeurtenis, die de geschiedenis in zou gaan als ‘de decembermoorden’. Nu, na zoveel jaren, zijn de schuldigen nog steeds niet ter verantwoording geroepen en is deze misdaad nog steeds actueel binnen de Surinaamse gemeenschap. In deze film vertellen de echtgenotes, ouders, broers, zusters en kinderen van de slachtoffers over de periode die vooraf ging aan deze dag, en over de gevolgen van de gebeurtenissen voor hun leven. Archiefbeelden illustreren hun persoonlijke verhalen.