The Sound of Belgium
De Belgische elektronische muziekstroming New Beat veroverde in de jaren tachtig wereldwijd de dansvloeren. Opeens stond België op de kaart: deze eclectische voorloper van housemuziek leek uit het niets te komen, maar was volgens de makers van deze levendige muziekbiografie het product van een historische zoektocht naar identiteit die blijkt terug te voeren tot de slag bij Waterloo en de nasleep van de Eerste Wereldoorlog. Begin twintigste eeuw staat het kleine land al bekend om de vrolijke dansavonden met het elektrisch orgel - geen straat zonder café - en liederlijke kermissen. De introductie van de langspeelplaat leidde vervolgens tot een veelvoud aan discotheken en platenzaken, waar de avantgardistische jeugd zijn hart ophaalde. Met de komst van de computer ontstonden in de jaren tachtig muzieklaboratoria waar in een hoog tempo een stortvloed aan platen werd geproduceerd. De aanstekelijke, stampende electro vond wereldwijd zijn weg en beïnvloedde mode en jeugdcultuur: jongeren uit heel West-Europa schuimden dagen achtereen de nooit sluitende megadiscotheken van België af - tot aan de intrede van drugs als xtc, waarna tientallen clubs hun deuren voorgoed moesten sluiten. Ooggetuigen uit de jaren zeventig, tachtig en negentig halen herinneringen op uit die tijd, geïllustreerd met prettig nostalgisch archiefmateriaal en natuurlijk een soundtrack vol beats.