Buried in the Rock
Alle uithoeken van de wereld zijn inmiddels wel in kaart gebracht, van de meest afgelegen woestijnen tot de hoogste bergen. Maar onder het aardoppervlak, alleen toegankelijk via spleten, bevindt zich een nog grotendeels onbekend gebied. Speleologen Pam en Tim Fogg helpen bij het in beeld te brengen van de wondere wereld van deze grotten. Het echtpaar reist de wereld rond om crews te begeleiden bij het maken van natuurhistorische documentaires als de BBC-serie Frozen Planet en Seven Worlds, One Planet.
In de VR-productie Buried in the Rock daal je met de Foggs af naar grote diepte, waar de duisternis je als een fluwelen deken omgeeft. De speleologen vertellen over de geologische informatie die in de grotten ligt opgeslagen, de gevaren die verbonden zijn aan hun werk en het gevoel van kalmte dat zij ervaren op plekken van totale afzondering.
Wat deze ondergrondse tour nog intenser maakt, is het besef dat iedere menselijke aanwezigheid het eeuwenoude natuurlijke evenwicht verstoort, waardoor de grotten zoveel mogelijk moeten worden beschermd tegen fysiek bezoek. Dankzij VR kun je ze, onder begeleiding van deze twee uitzonderlijke gidsen, toch ervaren.