Two
De tentakels van Silvio Berlusconi zijn lang en reiken tot in vrijwel alle geledingen van de Italiaanse samenleving. De selfmade miljardair, die het drie keer tot premier schopte, bezit onder andere uitgeverijen, een filmmaatschappij en diverse televisiestations en was ruim dertig jaar lang eigenaar van voetbalclub AC Milan. Zijn eerste successen boekte hij echter in de bouwsector. In de vroege jaren zeventig realiseerde hij diverse grote bouwprojecten in Milaan, waaronder het utopische Milano 2, dat hij bedacht had als 'getto voor de rijken'. In een schematisch en licht surrealistisch filmessay schetst Riccardo Giacconi de ontwikkeling van de woonwijk. Later zou hier TeleMilano het licht zien, het eerste commerciële televisiestation van Italië dat het begin betekende van Berlusconi’s media-imperium en de kurk is waar zijn politieke macht op drijft. Inmiddels oogt het als een doodnormale buitenwijk. In beeld gebracht als door de tijd vergeelde dia's lijkt de rechts-populistische ideologie van destijds ver weg. Maar de locatieshots zijn niet bevroren in het verleden, ze bewegen wel degelijk. Berlusconi’s invloed is een halve eeuw later nog altijd springlevend.