Just a Movement
Omar Blondin Diop is een activistische filosofiestudent in het Franse Nanterre wanneer hij in 1967 zichzelf speelt in Jean-Luc Godards La chinoise. Het zijn de enige bewegende beelden van Diop in dit intellectueel prikkelende portret van een man die streefde naar een permanente staat van revolutie in een tijd die kolkte van de politieke bewegingen.
Vrienden en broers van Diop, schilderachtig en profil gefilmd met een minimum aan licht, memoreren zijn betrokkenheid bij de studentprotesten van mei ’68 en zijn verzet in Senegal tegen het door Frankrijk gesteunde regime van Léopold Sédar Senghor. De interviews worden afgewisseld met archiefbeeld en fragmenten uit La chinoise tot een complex bouwwerk van beeldlagen ontstaat. Want dit is ook een film over de vormen die je kiest om iemands verhaal te vertellen. Iemand die er zelf niet meer is – Diop overleed in 1973 in een Senegalese gevangenis.
Uiteindelijk vertelt Just a Movement niet zozeer wie Omar Blondin Diop was, maar toont het hoe hij voortleeft. In de verhalen en herinneringen van zijn broers, in de film van Godard en in de hedendaagse jeugdbewegingen in Senegal.