A Letter to Nelson Mandela
De Zuid-Afrikaanse filmmaker Khalo Matabane was een idealistische tiener toen Nelson Mandela uit gevangenschap werd vrijgelaten, met grote verwachtingen van de vrijheid die Zuid-Afrika na de Apartheid zou hebben. IN een persoonlijke reis aan de hand van een fictieve brief aan Mandela spreekt hij met denkers, schrijvers, staatslieden en kunstenaars, waaronder Henry Kisinger, Albie Sachs, Ariel Dorfman, Nuruddin Farah, Pumla Gqola en de Dalai Lama. Hij onderzoekt de betekenis van vrijheid, hereniging en vergeving in een wereld vol conflict en ongelijkheid, waarbij de stemmen van erudiete academici even zwaar wegen als die van Apartheid-overlevers als Charity Kondile, die stelt: "Ik ben gewoon maar een moeder, ik zit niet in de regering, ik ben gewoon vlees." Behalve de Zuid-Afrikaanse geschiedenis komen ook bijvoorbeeld de Duitse hereniging, de oorlog in Irak en de moord op Allende ter sprake. De brief van Matabane aan Mandela vormt het raamwerk van de film, waarin hij de kijker onderweg, via de voice-over, deelgenoot maakt van zijn gedachten en van euforie naar deceptie gidst. De interviews worden afgewisseld met historische beelden en portretten van Mandela. Rust wordt geboden door contemplatieve, deels onscherpe beelden van landschappen, straatbeelden, water en details als bouten en hekwerken.