Blue Files
De Baskische filmmaker Ander Iriarte vermoedde altijd al dat zijn vader in het verleden door de Spaanse politie was gemarteld. Maar hij wist het niet zeker, omdat zijn vader nooit over het verleden sprak. Dit verandert als zijn vader meedoet aan een omvangrijk onderzoeksproject naar martelingen in Baskenland tussen 1960 en 2014, in het kader van het vredesplan van de Baskische regering. Het onderzoeksrapport, onderschreven door de Verenigde Naties, toont ruim vierduizend gevallen van martelingen aan. Iriartes vader brak na drie dagen verhoren en marteling.
De op video vastgelegde getuigenverklaringen onthullen weerzinwekkende martelpraktijken. Om te achterhalen wat marteling is en wat het met slachtoffers doet, interviewt Iriarte psychiaters, juristen en andere experts die het onderzoek uitvoerden. Zij gaan breedvoerig in op het in 1999 door de Verenigde Naties aanvaarde Istanboel-protocol, dat richtlijnen bevat voor het vaststellen en documenteren van marteling en andere onmenselijke behandeling. De verontrustende conclusie is dat marteling niet het werk is van ontspoorde sadisten, maar systemisch in maatschappijen zit ingebouwd.