Filmworker
Zijn rol in Stanley Kubricks Barry Lyndon was het hoogtepunt in zijn acteercarrière. Toch besloot Leon Vitali daarna achter de schermen te gaan werken, maar dan wél met Kubrick, die hij mateloos bewonderde. Zo begon zijn twintig jaar durende carrière als manusje-van-alles van 'de meest briljante filmmaker van de twintigste eeuw'. Hij deed casting, werkte met acteurs, controleerde de coloring, bemoeide zich met de restauratie van kopieën en nog veel meer. "Elke dag was weer gevuld met allerlei verschillende klusjes," zegt Vitali terugblikkend met vermoeide pretoogjes. De film bevat veel fraais voor Kubrick-fans. Filmfragmenten die het verhaal van deze documentaire illustreren, interviews met acteurs en heel veel anekdotes. Kubrick verlangde veel van zijn medewerkers, Vitali deed alles voor hem – op elk gewenst moment, 24/7, tot hij er zowat bij neerviel. Rijk of beroemd is hij niet geworden, de relatie met zijn kinderen is verstoord, maar spijt heeft hij niet. Nog steeds is hij Kubricks grootste bewonderaar. De film is een eerbetoon aan hem en alle andere onzichtbare 'filmworkers'.