Una isla para Miguel
Na de Cubaanse Revolutie werden vele jongeren naar Isla de Pinos gestuurd voor een heropvoeding. In dit tweede hoofdstuk uit Sara Gómez’ trilogie over Isla de Pinos – inmiddels Isla de la Juventud – portretteert ze Miguel, afkomstig uit een armlastig, groot eenoudergezin in Havana. De adolescent verblijft op het eiland om een rechtgeaarde man te worden; een waardevolle kameraad in het jonge, communistische Cuba.
Het uiterst gedisciplineerde groepsprogramma biedt Miguel kans om aan een potentieel bendeleven te ontsnappen als gemarginaliseerde jongen van kleur. Gómez filmt de openhartige Miguel op het kamp, waarbij ook kampleiders en Miquels kameraden aan het woord komen. In de traditie van de imperfect cinema toont ze de voortgang van de revolutie en portretteert ze op waardige wijze burgers die eerder niet gezien of gehoord werden. Met op de achtergrond de Afro-Cubaanse jazzklanken van de legendarische pianist en componist Chucho Valdés.
Una isla para Miguel wordt vertoond in een door Vulnerable Media Lab gerestaureerde 4k-versie van de enig overgebleven 16mm-print uit de archieven van Instituto Cubano del Arte e Industria Cinematográficos (ICAIC).