Home Is Somewhere Else
Naar schatting wonen er elf miljoen immigranten zonder verblijfsvergunning in de Verenigde Staten. Vaak leiden ze een normaal bestaan, maar het risico van onmiddellijke uitzetting is altijd daar. Hoe is het om op te groeien in zo’n situatie?
In deze animentary vertellen drie jonge immigranten hun verhaal. De elfjarige Jasmine is dochter van ouders zonder papieren en vreest van hen te worden gescheiden. José Eduardo groeide vanaf zijn achtste op in Utah en werd op zijn 23-jarige leeftijd als illegaal het land uitgezet, ver weg van zijn familie. Evelyn – in Amerika geboren en daardoor Amerikaans staatsburger – heeft ervoor gekozen om terug te keren naar Mexico. Ze facetimet veel met haar zus Elizabeth, die als illegale immigrant in Los Angeles haar ambities nauwelijks kan verwezenlijken.
Elk verhaal wordt doeltreffend verteld in een eigen stijl, ingesproken door de betrokkenen zelf en hun familieleden. Hun akelige ervaringen, maar ook hun kleurrijke dromen en hoop lenen zich goed voor animatie. Opnieuw besef je hoe de kleur van je paspoort je leven bepaalt.