Some Kind of Sadness
Waarom zit er altijd iets verdrietigs in de blik van Peruvianen? Het antwoord is voor een deel terug te voeren op de Olympische Spelen van 1936 in Berlijn, en wat er gebeurde toen het voetbalteam van Peru er de kwartfinale tegen Oostenrijk won. Ramírez vervolgt de film met sprekende beelden en beschouwende overpeinzingen over het verdriet dat op een of andere manier in de geschiedenis van Peru verweven zit. Armoede, onrecht, verlies en marginalisatie tekenen de cultuur en de mensen lijken niks anders meer te verwachten. Deze associatieve en poëtische film reflecteert niet alleen op het verdriet, maar ook op de kracht en creativiteit waarmee de mensen zich staande weten te houden.