When Spring Came to Bucha
Na de Russische invasie in Oekraïne op 24 februari 2022 werden plaatsen als Bucha, Borodyanka en Irpin aangevallen en gebombardeerd. Toen de Russen zich een maand later terugtrokken, was de schade in de regio enorm. Gebouwen waren ingestort, lijken lagen op straat. Filmmakers Mila Teshaieva en Marcus Lenz arriveerden razendsnel om in beeld te brengen hoe bewoners uit de kelders tevoorschijn kwamen, zonder daarbij overigens de gruwelen van de oorlog expliciet te tonen. Dat is ook niet nodig: het oorlogstrauma is van ieders gezicht af te lezen, ook bij de vrijwilligers, die vanuit alle windstreken toesnelden om te helpen.