"Ik ben geen politica, ik ben net als jullie", is de slogan dat Gretchen haar toehoorders voorhoudt. Na dertig jaar als koningin van de swingende heupen vindt de in eigen land beroemde zangeres het tijd voor een carrièreswitch en doet ze een gooi naar het burgemeesterschap van het Braziliaanse eiland Itamaraca. De makers volgen haar tijdens haar laatste tournee als artiest en tijdens haar eerste verkiezingscampagne. Het artiestendom is een aflopende zaak voor Gretchen. Ze treedt alleen nog op in kleine circustenten, voor een niet altijd even enthousiast publiek. Als politica in de dop is ze echter zeer ambitieus. Telkens weer klinkt haar heilige mantra: "Ik ben geen politica, ik spreek dezelfde taal als jullie." Hoe vaker ze het uitspreekt, hoe minder geloofwaardig het klinkt. De dynamische, maar soms ook juist vertraagde beelden van de verkiezingscampagne en haar laatste reeks optredens, worden afgewisseld met voorbijtrekkende landschappen, waarbij de makers in een voice-over hun visie geven op dertig jaar Gretchen. Het komt Gretchen overigens verdraaid goed uit dat er een documentaire over haar wordt gemaakt, gezien de gratis publiciteit die de meereizende cameraploeg oplevert in haar campagne. Of maakt de filmploeg gebruik van Gretchen?