HIGHRISE: Universe Within
Meer dan de helft van de wereldbevolking leeft tegenwoordig in steden. Zeker in metropolen wonen die mensen vrijwel altijd in flats. De populatiedichtheid is bijzonder hoog in dit soort gebieden, maar dat betekent niet dat men elkaar ook kent of zelfs contact heeft. Het ontbreekt in de verticale stad vaak aan een gevoel van gemeenschap. De meeste stedelingen onderhouden hun contacten online, het internet is hun sociale arena. Het viel Katerina Cizek op toen ze een documentaire maakte over bewoners van een flatgebouw in Toronto. In samenwerking met academici, techneuten en bewoners bouwde ze het project uit tot de multimedia-experience HIGHRISE, waarvan Universe Within het sluitstuk is. Stedelingen in Toronto, Mumbai en Singapore vertellen hoe social media, e-mail en Skype hun leven in de fysieke wereld beïnvloedt. Vaak is dat constructief – sociale media kunnen echt sociale effecten hebben. Flatbewoners lobbyen bijvoorbeeld gezamenlijk voor een kinderspeelplaats of komen in het geweer tegen projectontwikkelaars als hun woning door sloop wordt bedreigd. Maar over de tekortkomingen van virtueel contact is men ook realistisch: het kan nooit een vervanging zijn voor een aanraking of een face-to-facegesprek.