In the House of Angels
‘Ik ben helemaal alleen en ook nog eens arm, dus ik ga liever dood‘, zegt een van de oudjes in het Noorse bejaardentehuis, dat in DEI MJUKE HENDENE geportretteerd wordt. Ze worden er goed verzorgd, maar zitten toch vaak ook moedeloos voor zich uit te staren. Af en toe wat televisie kijken en soms een verjaardagsfeestje, dat zijn de dingen die nog een beetje kleur geven aan hun afgezonderde levens. De jonge documentairemaakster Margreth Olin toont het reilen en zeilen in het bejaardenhuis met een mengeling van afstand en betrokkenheid. Het zijn mooie, verstilde beelden, die de sleur van alledag vastleggen. In de korte gesprekjes komt heel wat persoonlijk leed naar boven, zoals dat van de man die zestig jaar getrouwd was, maar niet meer met zijn vrouw in een bed mocht liggen. De geïnstitutionaliseerde opvang heeft zijn voordelen, maar de betrokken oudjes zelf zijn er zichtbaar niet zo gelukkig mee.