Sikelela Tapes
In deze frisse collage van fictie, animatie en YouTube-filmpjes, vol referenties naar het Zuid-Afrikaanse heden en verleden, onderzoeken vijf jonge studenten van de filmafdeling van Wits University in Johannesburg hun persoonlijke verhouding met het nationale volkslied. Dat lied is samengesteld uit vijf talen, die terugkomen in de film. Wat zegt het als je je eigen volkslied niet begrijpt, vraagt een van hen zich af. Als je wel de taal van de koningin spreekt, maar niet die van je eigen oma? Als je opa zich een buitenlander in zijn eigen land voelde?
Door hun uiteenlopende ervaringen samen te brengen, remixen de filmstudenten de complexe Zuid-Afrikaanse identiteit en geven daar hun eigen draai aan. Ieder kiest zijn eigen perspectief en filmtaal. Een energieke radio-dj stelt dat je van een omelet geen losse eieren meer kunt maken. Hij praat alle fragmenten aan elkaar en brengt de verschillende stemmen samen. De titel verwijst naar de eerste regel van het Zuid-Afrikaanse volkslied, Nkosi sikelel’ iAfrika, wat “God, zegen Afrika” betekent.