Kamchatka - The Cure for Hatred
De voormalige televisieverslaggever Vijatsjeslav Nemysjev reisde in 2001 voor de Russische televisie vele malen af naar Tsjetsjenië om de oorlog te verslaan. Nu, dertien jaar later, ziet zijn leven er heel anders uit. Hij woont op een afgelegen eiland in het uiterste oosten van Rusland, ver weg van Moskou en de herinneringen aan het oorlogsgeweld. Daar probeert hij een nieuw leven op te bouwen. Hij filmt het leven op het eiland; we zien onder meer zijn fraaie opnamen van paaiende zalmen en van vissers aan het werk. Soms poseert hij voor zijn eigen camera en kijkt hij lang en peinzend in de lens. Maar hij wordt ook gevolgd door de camera van de filmmaker. De fragmenten uit zijn dagelijks leven met zijn vriendin en baby worden afgewisseld met flitsen uit zijn vroegere reportages. Daarin zien we jonge soldaten die met elkaar dollen, en Nemysjev die een militair probeert over te halen om mee te werken aan de tv-opnamen. Uit zijn woorden blijkt een sterke persoonlijke betrokkenheid bij de verhalen die hij maakt. Ook al wordt er in de film verder niet veel gesproken over wat er precies is gebeurd, het is overduidelijk dat het niet eenvoudig is te ontsnappen aan de nachtmerrie van de oorlog, hoe ver je ook weggaat.