The Beast Is Still Alive
Deze politieke documentaire gaat over de zoektocht naar het ideale communisme en hoe dat in de praktijk niet gevonden wordt. Het begint met de geheime politierapporten van de grootvader van een jonge Bulgaarse vrouw. Hij was een sympathisant van de socialisten in het Bulgarije van de jaren twintig, maar na het zien van de aangerichte schade door de communistische partij tijdens de Tweede Wereldoorlog sloot hij zich aan bij de opstandige Goryani-groepering in de Bulgaarse bergen. Door middel van animatiesequenties, time-lapses en een fictieve dialoog in voice-over tussen de jonge vrouw en haar overleden grootvader laat The Beast Is Still Alive zien hoe jonge generaties het communistisch gedachtegoed blijven herontdekken, tegen de achtergrond van in diskrediet geraakte politici en voormalige agenten van Communistische geheime diensten. De jonge vrouw krijgt een steeds gecompliceerder beeld van het politieke alternatief voor kapitalisme, onder andere door Cuba te bezoeken en een panelgesprek met de Sloveense filosoof en communist Slavoj Žižek bij te wonen.