Mobutu roi du Zaïre
De laatste koning van Afrika, zo zag de Zaïrese dictator Mobutu zichzelf het liefst. Hij noemde zich Mobutu Sese Seko Kuku Ngbendu Wa Zabanga, ‘de almachtige strijder die alles op zijn weg in vuur zet en overwinning na overwinning onverslaanbaar blijft‘. Mobutu werd in 1960 aangesteld als staatssecretaris onder premier Lumumba, wiens regering hij zes maanden later via een staatsgreep omverwierp. Hierna kon hij uitgroeien tot een puissant rijk despoot die zich het liefst liet aanbidden als een godheid. Tegenstanders werden opgehangen of geëxecuteerd, en opstandige studenten werden gedwongen voor het leger te werken. Door zijn retoriek en diplomatieke spelletjes kon hij nog steviger in het zadel zitten. De wereldleiders liepen met hem weg; president Chirac benadrukt in deze documentaire zijn affectie en respect voor Mobutu, en president Bush adopteerde zelfs een kind van hem. Mobutu overleed in 1997 in Marokko, enkele maanden na de val van zijn regering. Enkel een handjevol familieleden treurde bij de begrafenis.