Twice as Wise
Serge introduceert zijn beste vriend Filip terwijl deze met wijd opengesperde ogen in de camera kijkt en vooral probeert niet te knipperen. Dit soort spelletjes spelen de twee elfjarige 'nieuwe' Duitsers graag samen. Filip kwam op zijn derde met zijn familie uit Polen, Serge woont er nu vier jaar en vluchtte met zijn ma uit Rwanda. Beide moeders vinden dat hun zonen slim moeten zijn en zich nooit tot een gevecht moeten laten uitdagen. Zelfs niet als ze worden uitgescholden voor 'Pool' of 'neger'. Als de vrouwen enigszins onzeker hun wijze lessen in het Duits proberen over te brengen, blijkt hoe ingewikkeld de ouder-kindrelatie wordt als ouders de taal van het land waar ze wonen niet goed beheersen. Voor de vrij klein uitgevallen Filip is een sprintje trekken naar huis soms de enige manier om onder een pak rammel uit te komen. De veel potigere Serge houdt liever zijn handen thuis, omdat hij wil voorkomen dat hij zijn moeder in de problemen brengt of verdriet doet. Hoe erg hij ook wordt uitgedaagd. Gaandeweg blijkt dat de regisseur heeft besloten de werkelijkheid een beetje geweld aan te doen om te testen hoe het zit met de zelfcontrole van de vrienden.