Miss Manju Truck Driver
Miss Manju is een vrachtwagenchauffeuse die geen boodschap heeft aan de gangbare seksuele stereotyperingen in India. Als half Shiva en half Shakti, zoals Manjusha zichzelf beschrijft, heeft ze een eigen identiteit gecreëerd tegen de maatschappelijke en culturele verwachtingspatronen in, waardoor ze haar gelijk en respect afdwingt. Deze nieuwe identiteit is een doelbewust ‘mannelijke’ identiteit, die gebruik lijkt te maken van verschillende populaire denkbeelden over mannelijkheid. Daarom draagt Manjusha mannenkleren, praat ze als een plaatselijke dada (bullebak), laat ze zich fotograferen in kleren en poses van filmster Amitabh Bachchan - soms met mooie vrouwen - en gaat ze volledig op in de zeer mannelijke wereld van de truckers. Terwijl ze het ene stereotype verwerpt, dat van de ‘vrouwelijke’ identiteit, lijkt Manjusha een ander met overgave te omarmen, dat van de macho trucker. Toch is Manjusha een raadsel dat niet eenvoudig valt te plaatsen. Ze is, bij wijze van spreke, een van de mannen, maar anders dan de meeste vrachtwagenchauffeurs rookt of drinkt ze niet. En hoewel ze een imago heeft gecultiveerd dat ongebruikelijk is voor een plattelandsvrouw, lijkt ze de meeste patriarchale normen en waarden die haar met de paplepel zijn ingegoten, te accepteren. Terwijl zij bijvoorbeeld thuis samen met het manvolk eet, eten de andere vrouwen als laatste. Met andere woorden: Manjusha is geen wegbereider. De prachtig gefilmde documentaire, met veel close-ups van drukke Indiase wegen, is opgebouwd als een lyrisch verhaal dat een portret schetst van de hoofdpersoon, maar ook van het sociale landschap om haar heen. In enkele passages sterft het geluid weg, waardoor de eenzaamheid van de ‘andere’ bijna pijnlijk aandoet.