Two Girls Against the Rain
Het regent wanneer de camera het eenvoudige huis bezoekt van twee Cambodjaanse vrouwen die elkaar ten tijde van het regime van de Rode Khmer in de jaren zeventig hebben ontmoet en sindsdien geliefden zijn. Zonder wrok vertellen Soth Yun (56) en Sem Eang (58) hun verhaal, maar onder hun woorden schuilt groot leed. Ze hebben de vijandigheid van hun families moeten overwinnen: niemand wilde geloven dat twee vrouwen in hun eigen levensonderhoud konden voorzien. Inmiddels voeden ze ook neefjes, nichtjes en daar de kleinkinderen van op en zorgen ze voor een blinde en een gehandicapte zus. Maar ze wachten nog altijd op erkenning door de dorpsautoriteit. Zo veel geschiedenis, leed en liefde zonder sentiment in tien minuten gevat is een waardevolle bijdrage aan het debat over de emancipatie van de homoseksuele gemeenschap in Cambodja. Of, zoals de film besluit: hoewel koning Norodom Sihanouk zich in 2004 achter het homohuwelijk heeft geschaard, leidde dat niet tot de aanzet voor een wetsontwerp.