On Boys, Girls and the Veil
Wat vond de Egyptische jeugd rond 1995 van het dragen van de hijab? En van de liefde? Waar ligt hun toekomst, in hun dorp of in Caïro? Yousry Nasrallah, een van de grootste namen in de Arabische cinema, laat de verscheidenheid aan antwoorden zien vanuit een mannelijk en vrouwelijk oogpunt.
Spil van de documentaire is Bassem Samra, een 24-jarige leraar en beginnend acteur in een film van Youssef Chahine. In levendige gesprekken praat hij met vrienden, familie en collega’s over hun leven. Van alles komt aan bod: van de druk vanuit de familie om te trouwen tot de complexiteit van daten in de Arabische samenleving. De hijab blijkt voor ieder van hen wat anders te betekenen, een manier om ongestoord over straat te lopen, een uiting van je geloof.
Deze ontspannen, introspectieve discussies schetsen een gevarieerd beeld van een samenleving, dat veel westerse vooroordelen onderuithaalt. Waar het uiteindelijk om gaat voor deze jongeren is hun weg te vinden in een maatschappij waarin mannen en vrouwen gemengde boodschappen krijgen.