Made for Walking
Terwijl ’s nachts een leger pistewagentjes de sneeuw prepareert voor een nieuwe dag van winterpret in de Franse Alpen, turen vrijwilligers van het Rode Kruis met verrekijkers de bergtoppen af. Ze zoeken jonge West-Afrikanen die vanuit Italië te voet naar Frankrijk proberen te komen − met aan hun voeten de sneeuwlaarzen van een groep Italiaanse vrijwilligers. Zo wordt voorkomen dat deze migranten bevriezingswonden oplopen terwijl ze de streng bewaakte grenspost op de bergpas proberen te omzeilen. Als het doel is bereikt, brengen Franse collega’s de schoenen weer terug de grens over.
In het donker ploegen de jonge mannen door de kniehoge sneeuw, met kleine rugzakjes, in dunne kleding. Eenmaal aangekomen in het Franse skioord Montgenèvre worden naar een nabijgelegen opvang gebracht waar ze koffie krijgen en een voetenbad, waarna ze de laarzen afstaan voor de volgende, en de volgende. Het berglandschap is stille getuige van hun oversteek, net als de groep solidaire bergbewoners die deze nieuwe problematiek ontroerend pragmatisch benaderen – terwijl op de achtergrond pijnlijk zorgeloze skiërs hun afdaling voltooien.