Feierabend
Karl Gass, ook wel de vader van de nieuwe DDR-documentairefilm genoemd, portretteert in FEIERABEND (net als in zijn ASSE uit 1966) arbeiders in Schwedt, die bij een aardolieverwerkingsfabriek werken. De nieuwe filmtechniek had het mogelijk gemaakt dicht bij de mensen te komen zonder hen in hun dagelijks leven te storen. Gass observeerde slechts en manipuleerde nergens de gebeurtenissen. Geduld en opmerkzaamheid leidden tot een rustige film over hoe de mannen hun vrije avonden doorbrengen: in de kantine, achter het fornuis hun potje kokend, lezend of kaartend, in gezelschap dan wel de rust opzoekend. Klaarblijkelijk won de regisseur het volledige vertrouwen van de arbeiders. Zij gaan ongedwongen hun gang en de film oogt daardoor bijzonder naturel.