A Radical Compromise
Delfstoffen hebben ons veel gebracht. Kolen, gas, olie en mineralen maakten de industriële revolutie mogelijk, verloste een groot deel van de mensheid van uitzichtloze armoede en brachten een ongekende bloei van de wereldeconomie tot stand. De schaduwzijde van dit succesverhaal is de uitputting van de aarde, waarvan we ons pas relatief recent bewust zijn geworden.
Het Tsjechische collectief dat de koepelprojectie Radical Compromise presenteert, wil de kijker doordringen van de noodzaak snel te handelen door die onder te dompelen in de realiteit van een bruinkoolmijn. Met droneopnamen, spookachtige fotogrammen, scans van een elektronenmicroscoop en 3D-beeldmanipulaties worden de sporen zichtbaar gemaakt die het menselijk handelen achterlaat in de huid van de planeet.
Schakelend tussen celniveau, close-ups en een uitgezoomde blik op een doods kraterlandschap met vuilbruine modderpoelen maakt de 360-gradenfilm de ernst en schaal van de vernietiging duidelijk. De gelaagde soundtrack, waarin opnames uit de mijn zijn verwerkt, creëert een onheilspellende ondertoon.