Greta
Negentien jaar oud werd Greta Ferusic gedeporteerd naar Auschwitz. Vijftig jaar later was zij een van de mensen die vastbesloten was tijdens de oorlog in het voormalig Joegoslavië in Sarajevo te blijven, ondanks honger en geweld. “Ik hoor bij deze stad. Laat wat de andere mensen overkomt, ook mij overkomen!‘‘ Greta is een film over een bijzondere vrouw. De film roept de holocaust in de herinnering en vertelt de moderne oorlogsgeschiedenis van Sarajevo. Het is vooral een film over de waarden die mensen in staat stellen tijdens de meest gruwelijke omstandigheden hun vertrouwen in het leven te bewaren. Haris Pasovic (Sarajevo, 1961) maakte diverse televisieproducties. Tijdens de belegering van Sarajevo was hij directeur en initiatiefnemer van het eerste Sarajevo Film Festival in 1993.