Notes on Blindness VR
In 1983 werd schrijver, docent en theoloog John Hull (1935-2015) blind, na een lange periode waarin zijn zicht verslechterde. Van deze ingrijpende periode in zijn leven hield hij een audiodagboek bij. In drie jaar tijd nam hij meer dan zestien uur aan materiaal op. Het is een getuigenverslag van verlies, wedergeboorte en vernieuwing, waarin hij de innerlijke wereld van het blind zijn tot in de diepste hoeken verkent – een reisverslag naar een wereld die verder dan het oog reikt. Zijn dagboek werd eerder in boekvorm uitgegeven onder de titel Touching the Rock. Nu is het een multimediaal project met een korte film, een documentaire en deze virtual reality experience. De inmiddels veelbekroonde interactieve VR-ervaring laat op wonderschone wijze ‘zien’ hoe we de wereld zonder beelden cognitief, emotioneel en zintuiglijk kunnen ervaren. In elk van de zes hoofdstukken staat een specifieke herinnering of ervaring van Hull centraal; van een dagje in het park tot een verlossende onweersbui. Daarbij wordt gebruik gemaakt van gametechnieken, animaties en sounddesign.