Red Army/PFLP: Declaration of World War
In 1971 bezochten filmmakers Wakamatsu Koji en Adachi Masao het Japanse Rode Leger en het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina in Libanon. Maandenlang documenteerden ze daar hun trainingen. Dat resulteerde in een propagandafilm in bioscoopjournaalstijl voor het Palestijnse verzet en tegen imperialisme en zionisme. Ze zagen hun film als een oorlogsverklaring, die de rest van de wereld moest betrekken bij de bevrijding van Palestina.
Activistische voice-overs over de noodzaak van een wereldwijde gewapende strijd worden gecombineerd met korrelige handheldbeelden van het alledaagse. Dit is gebaseerd op de foucaultiaanse overtuiging dat macht grotendeels onzichtbaar is. Het zou de taak van de cinema zijn om deze onzichtbare machtsstructuren bloot te leggen.
Daarom focust de film op landschappen en gebouwen, met meerdere shots van gebroken plafonds en afbrokkelende muren en kale, uitgestrekte landschappen. De filmmakers distribueerden de film onafhankelijk door Japan met een rode bus, voordat ze terugkeerden naar Libanon om zich aan te sluiten bij het Palestijnse verzet.