Kids Rights: Anna
Artikel 32 uit het Verdrag inzake de Rechten van het Kind, vermeldt dat economische uitbuiting - arbeid die schadelijk is voor de gezondheid, opvoeding en lichamelijke of geestelijke ontwikkeling van het kind - verboden is. Toch werkt Anna (9) dagelijks onder barre omstandigheden om eten voor haar familie te verdienen. Ze is naar schatting een van de vijftigduizend kinderen in Albani\'eb tussen de zes en veertien jaar die worden gedwongen te werken, met armoede als katalysator. Als Anna met het schoonmaken van auto's voor een stoplicht drie euro verdient, is haar dag goed en zijn haar ouders blij. Er is dan geld voor cola, bonen, brood of uien. Meestal is ze minder fortuinlijk. Terwijl we haar tijdens een werkdag volgen, legt ze, meestal in de \i voice-over\i0 , uit wat ze geleerd heeft. Zomaar om geld vragen werkt niet, bedelen soms wel, glimlachen levert meer op en mannen zijn guller dan vrouwen. Anna vindt het werk vreselijk: "Mensen schreeuwen naar me en schelden me uit. Ik durf het niet eens hardop te herhalen." Ook duwen en slaan komt voor. Terwijl ze in een aanhoudende regenbui probeert chauffeurs over te halen haar wat centen te geven, kijkt een publiek vanuit de bus minachtend toe.