Vida a bordo
Vanaf het allereerste shot reizen we mee aan boord van het vrachtschip Explorador, over de rivier, langs natuurgebieden, richting haven. Het schoonmaken, het koken, de verveling, de angst, de schoonheid – heel ons leven met al zijn banale en euforische kanten komt voorbij op deze visuele trip. De Uruguayaanse regisseur Emiliano Mazza De Luca vertrouwt op het zintuiglijke beeld en de rijke soundscape, en heeft niet veel woorden nodig. Maar als die klinken, zijn ze raak, zoals in de brief van een kind dat vertelt hoe hij het ervaart wanneer zijn vader, een van de bemanningsleden, maandenlang weg is.
Cameraman Arauco Hernandez Holz ontdekt ondertussen in alle hoeken van het schip de mooiste composities en kleurschakeringen. In de vele ritmisch gemonteerde close-ups van de bemanning en de machineonderdelen, gaan mens en machine een machtig verbond aan. De gekantelde beelden van het alomtegenwoordige water, met al zijn duizelingwekkende rimpelingen, lijken afkomstig van een mysterieuze, andere wereld, alsof ze uit het onderbewustzijn zijn voortgekomen.