Stalin had een brug beloofd
IN STALIN HAD EEN BRUG BELOOFD laat Gerard Jacobs zien wat de gevolgen van de ineenstorting van de Sovjet Unie zijn voor de inwoners van een dorpsgemeenschap in West?Siberië. In het moerasachtige gebied aan de oevers van de rivier de Ob wonen al sinds mensenheugenis de Khanten, een stam van rendiernomaden. Er wonen ook voormalige politieke gevangenen, die door Stalin naar deze 'Goelag Archipel' werden verbannen. En in de jaren zestig kwamen daar de arbeiders in de olie?industrie bij. Via getuigenissen van drie vrouwen ontrafelt Jacobs de gevolgen van terreur en onderdrukking. Pas aan het einde van de film durven zij hun ware gevoelens ten opzichte van Stalin te laten zien. Het schokkende relaas over het opruimen van een massagraf is het dramatische hoogtepunt van deze documentaire. Stalin had een brug beloofd werd tijdens het afgelopen Nederlands Film Festival met een Gouden Kalf voor de Beste Korte Documentaire bekroond.