Winter Lake
“Mijn vrienden willen niet geloven dat ik ’s winters ga kamperen. Dat vinden ze gekkenwerk.” Maar de dertienjarige Emika vindt het juist geweldig. Net zo mooi als in de zomer. “Je moet alleen een goede tent en slaapzak hebben. En warme kleren.” Samen met haar neef Antti, die voor haar een soort grote broer is, gaat ze iedere schoolvakantie naar het grote Saimaa-meer met zijn duizenden eilanden, een indrukwekkend natuurgebied in Finland.
Zie de betoverende beelden van het dichtgevroren meer, de specht in de besneeuwde bossen, de vissen onder het ijs, de sterrenhemel en het noorderlicht en je begrijpt waarom Emika en Antti hier telkens weer te vinden zijn. Ze stoeien in de sneeuw, roosteren zelfgevangen vis voor hun tent, krijgen tintelende vingers van de kou, kletsen over een geheimzinnige zeehond en het leven op verre planeten en inspecteren de berichten op Emika’s mobiel. Verteld vanuit haar standpunt, komen deze belevenissen en de band met de natuur heel dichtbij.