Fabulous
De queer danser Lasseindra Ninja is een icoon voor de lgbtq-gemeenschap in wereldsteden als New York en Parijs. In haar geboorteland Frans-Guyana kent echter vrijwel niemand haar en is voguing, de dansvorm die ze beoefent, nog tamelijk onbekend.
De rode draad in Fabulous is een masterclass voguing die Lasseindra geeft in een gymzaal in de hoofdstad Cayenne. Beelden van de lessen, waarin de leerlingen worden uitgedaagd zich van hun vrouwelijkste kant te laten zien, worden afgewisseld met gesprekjes met drie jonge mannelijke dansers. Ze praten over het rigide mannelijkheidsideaal in Guyana, hun ervaringen met afwijzing door familieleden of de buitenwereld en het ondergrondse karakter van de gay scene in Cayenne.
Archiefbeelden waarin Lasseindra schittert op diverse balls tonen een subcultuur waarin zelfexpressie en onvoorwaardelijke steun voor elkaar centraal staan; een mentaliteit die ook tijdens de lessen in Cayenne de sfeer bepaalt. In de loop van de workshop zien we de zelfverzekerdheid van de deelnemers groeien, tot aan de ontroerende finale waarin ze aan een select publiek hun catwalks, spins en dips vertonen, maar bovenal zichzelf laten zien.