The Restless Garden
In de laatste dagen van het Sovjetrijk, zomer 1991, gaat de Russisch-Amerikaanse filmer Victor Ginzburg op zoek naar de nieuwe Russische vrouw. Hij begint zijn zoektocht in Neskoetsjny Sad, een deel van het Gorky Park waarvan de naam ontleend is aan de titel van een gedicht van Boris Pasternak uit 1917. Het is in de Russische literatuur bekend als plaats waar geliefden elkaar ontmoeten. Hier wonen we een bijeenkomst bij van sleutelfiguren uit de Moskouse tegencultuur. Een avant-gardegroep voert een mysterieus ritueel uit bij een stalinistisch monument, startpunt van een veelgelaagde reis die ons onderdompelt in de wereld van dappere vrouwen die het nieuwe Rusland symboliseren. Zoals: een achttienjarige naaister, die besluit voor een Playboy-achtig blad te poseren; een filosofisch ingestelde ballerina; een mode-ontwerpster; een jonge vrouw die zichzelf verkoopt voor harde valuta; een jonge actrice, op de grens van beroemd worden of wegzakken in vergetelheid. Door deze en andere personen weerspiegelt de film de mystieke stemming van een natie die apocalyptische veranderingen beleeft.