Na de lente van '68 - Een kleine liefdesgeschiedenis
In de jaren zestig vertrekt Simon van der Horst, de vader van de filmmaakster, naar Rusland om daar te studeren. In Moskou wordt hij verliefd op een Russisch meisje en in 1968 trouwen ze. Simon, inmiddels ingenieur, wil terug naar Nederland met zijn echtgenote. Dan valt Rusland Tsjechoslowakije binnen in de lente van 1968 en prompt wordt de eerste aanvraag voor een uitreisvisum zonder opgaaf van redenen afgewezen. Er volgt een periode van vier jaar waarin dochter Aliona wordt geboren en steeds opnieuw aanvragen geweigerd worden. Het gezin roept zelfs de hulp van de CPN in, maar ook dat helpt niet. Uit de brieven die Simon in die tijd schreef en die hij nu, na dertig jaar, samen met zijn dochter leest, wordt duidelijk hoe moeilijk deze tijd was. Toen zijn vrouw eindelijk het land uit mocht, was het eigenlijk al te laat: ze waren in die jaren teveel uit elkaar gegroeid. Regisseur Aliona van der Horst maakt deel uit van de Zilveren Wolf jury.