We Were Children
'De Indiaan in het kind doden': dat was ruim 130 jaar de missie van tientallen door de overheid gefinancierde en door de kerk gerunde kostscholen in Canada. De gedachte was van een naïeve eenvoud: plaats kinderen op jonge leeftijd uit huis, zorg dat ze Frans en Engels leren en God omarmen en voor je het weet zijn ze geïntegreerd in de Canadese maatschappij. Dat deze mensonterende missie een verwoestende impact heeft gehad op tienduizenden kinderen en hun families, wordt duidelijk aan de hand van de verhalen van de inmiddels volwassen Lyna Hart en Glen Anaquod. Afwisselend vertellen ze over de jaren waarin ze gedwongen werden hun taal, afkomst en geloof te vergeten. We zien hun getuigenissen in speelfilmvorm verbeeld, begeleid door hun voice-over. Gedramatiseerde filmbeelden nemen de kijker mee naar de internaten, waar godsdienstles wordt gegeven, lijfstraffen worden uitgedeeld en soms zelfs ontucht wordt gepleegd. De oude, aandoenlijke Glen leed nog lange tijd aan heftige trauma's en overwoog een einde aan zijn leven te maken. Nu is hij opgelucht dat hij er eindelijk over kan praten. "Dat heeft lang geduurd."