Gasherbrum - der Leuchtende Berg
Werner Herzog volgt in deze voor de televisie gemaakte documentaire de Duitse bergbeklimmer Reinhold Messner tijdens een deel van zijn tocht naar de twee toppen van de Gasherbrum, 8611 en 8086 meter hoge bergen in de Himalaya. Messner heeft al vele bergwanden en gletsjers bedwongen - hij verloor daarbij zijn broer en zes tenen - maar blijft keer op keer de sneeuwstormen en lawines opzoeken. Zelf noemt hij deze bezigheid nutteloos, een degeneratie van onze maatschappij; geen enkel bergvolk zou het in zijn hoofd halen om zonder reden een berg te gaan beklimmen. Messner vormt hierdoor een ideaal Herzog-onderwerp: een obsessieve man die onder extreme omstandigheden zinloze plannen uitvoert. Maar misschien vormt deze beklimming wel een afsluiting van zijn carrière, zegt Messner, en gaat hij hierna alleen maar lopen en lopen totdat de wereld (lees: het leven) ophoudt. Herzog blijkt hiermee een geestverwant te hebben gevonden, want ook hij zou het liefst de wereld te voet doorkruisen, enkel vergezeld van een husky.