Eyes of Stone
De negentienjarige Shanta is op haar tiende uitgehuwelijkt aan de tien jaar oudere vrachtwagenchauffeur NandaLal. Ze werd moeder op haar twaalfde, verloor een kind en heeft nu twee zoontjes. Al meer dan de helft van haar getrouwde leven is ze ernstig ziek: ze lijdt aan zware hoofdpijnen, lichaamspijn, koorts, gebrek aan eetlust en lusteloosheid. Dokters noch sjamanen wisten haar te genezen. Maar nu ze weer bij haar ouders woont, onderneemt ze wekelijks een kostbare pelgrimstocht naar de tempel van de godin Bhankya Mata, de machtige ‘moeder’ die de ‘boze blik’ van de ‘dakan’ die haar in haar macht heeft, kan verjagen. Maar wat als haar man haar straks weer komt halen om terug te keren naar haar normale bestaan? Shanta’s verhaal is zowel een monument voor de kracht van de plattelandsvrouwen in het Indiase district Bhilwara, Rajastan, als voor de tragiek van hun achtergestelde positie. Hun rituelen rond beheksing en geestuitdrijving bieden ruimte aan geloof, rebellie en genezing binnen een streng patriarchale gemeenschap. observeert Shanta in haar dagelijks leven en tijdens haar zoektocht naar genezing, waarbij de maker de betrokkenen soms een vraag voorlegt. Liederen waarin vrouwen de kracht van hun godin bezingen vormen een terugkerend intermezzo.