Everything Has a Reason
De Nederlandse acteur Gerard Thoolen (1943-1996) droomde altijd van een 'huistheater': er zou gekookt worden en mensen zouden altijd kunnen aanschuiven, om samen te eten, te praten, te drinken, te zingen en te acteren. Regisseur Pieter Verhoeff nodigde vrienden, familie en collega's uit in een groot huis in Bergen aan Zee. Zijn idee: een maaltijd bereiden en onderwijl herinneringen ophalen aan leven en werk van Gerard Thoolen. Filmfragmenten, foto's, brieven en memorabilia komen voorbij. Beschouwende en melancholische momenten worden afgewisseld met uitbundig spel, dat uitmondt in revueachtige apotheosen. Er wordt gelachen en gehuild, zoals het een theatergezelschap betaamt, maar soms komen de pijnlijke en vervelende kanten van Thoolen ook aan bod. Zijn vergeefse zoektocht naar de ware liefde, zijn verlangen naar een gezinsleven, zijn roekeloze gedrag, zijn manische en depressieve periodes, zijn zwervende, zoekende leven, om kort te gaan: het drama van een getalenteerd man, die zijn lot tevergeefs probeerde te ontwijken. De film is een droom die eindelijk uitkomt; er wordt gespeeld, gegeten en gezongen, ter ere van Gerard Thoolen.