De substituut
Een Rotterdamse leraar Nederlands gaat invallen op het Belgische E. Hiel Atheneum Schaarbeek. Aan het begin van de documentaire vraagt hij een nieuwe collega om een tip. Zij waarschuwt hem: 'Blijf jezelf. Het schijnt nogal een moeilijke groep te zijn.' De leraar constateert grimmig: 'Dit is oorlog, loopgravenoorlog.' De toon is gezet. In het volgende half uur zien we de manmoedige en tot mislukken gedoemde pogingen van de leraar om zijn gezag te vestigen in zijn klassen met uitsluitend allochtone leerlingen. Hij heeft al snel in de gaten dat, ondanks zijn strakke en intimiderend bedoelde aanpak de bijdehante scholieren een loopje met hem nemen.