Same/Different/Both/Neither
Een lawaaiprotest in São Paulo tegen Bolsonaro; een verhuizing in Los Angeles, begeleid door het jolige dreindeuntje van de ijscowagen; een Black Lives Matter-demonstratie in diezelfde stad; het uitgraven en stutten van een naastgelegen fundering. Het lijken willekeurige beelden – sommige in korrelig zwart-wit, andere in kraakheldere kleuren geschoten – maar het zijn videoberichten die twee vriendinnen elkaar sturen tijdens de lockdown in Brazilië en de Verenigde Staten.
In hun periode van thuisisolatie delen ze alledaagse beelden, maar ook maatschappelijke gebeurtenissen. Flarden inspiratie en poëtische overpeinzingen zijn in voice-over te horen, maar verschijnen ook in beeld – geschreven, getypt, gekrast zelfs. Een simpele handeling als in bad gaan wordt in Fernanda’s beleving een echo-experiment in beeld en geluid, terwijl Adriana zich richt op beweging: het dansje van de buren, het ijsberen van de conciërge, het rondgaan van de helikopters boven haar hoofd.
Het grote en het kleine, het wereldtoneel en de huisomgeving, het banale en het poëtische komen wonderwel samen in deze eclectische videobriefwisseling die plaats en tijd overstijgt.