15 Attempts
Vijftien pogingen om verwarring te stichten, om een film te maken, om een kunstenaar mis te verstaan, om de wereld met een open blik te bekijken. Suchan Kinoshita is een Nederlandse beeldend kunstenaar met Duits-Japanse achtergrond, die zich beweegt op het snijvlak van hedendaagse muziek en theater. Ze houdt van het loslaten van verwachtingen, van verwarring en misverstand en het niet-begrijpen. Zoals zij het zegt: "Begrijpen is overgewaardeerd, we zouden beter kunnen uitgaan van het niet-begrijpen en toch een relatie tot de dingen hebben." Vanuit deze houding ontstaan vijftien verschillende pogingen tot een film, waarin filmmaker Aliona van der Horst probeert dichter bij het kijken en denken van Kinoshita te komen. Schijnbaar onzinnige opdrachten – letters zoeken in de stad of dertig rondjes rond een rotonde rijden – leiden tot onverwachte gebeurtenissen en ontmoetingen. Ook Van der Horst en haar geluidsman worden tijdens deze humorvolle ondernemingen onderdeel van de beschouwing van Kinoshita, want "concrete poëzie is dat wat naast je staat." Iedere poging komt dichter bij de kern van Kinoshita's werk: dat de verwarring waarin de pogingen uitmonden ruimte geven aan een verrassende nieuwe kijk op het bestaan.