The Center
Binnen een radius van maarliefst 2000 kilometer claimt een dozijn dorpen en stadjes het centrum van Europa te zijn. Voor de Poolse regisseur Stanislaw Mucha vormt het de aanleiding voor een vermakelijke odyssee door Duitsland, Oostenrijk, Polen, Slowakije, Litouen en de Ukraïne. Onderweg ontmoet hij niet alleen een rituele genezer en een monnik, maar ook tieners uit Chernobyl en 'tante Raja' die haar dagen slijt in een krantenkiosk. Zowel het verleden buiten Europa als de nieuwe tijd binnen de Europese Unie komen terug in verhalen over de aanleg van een spoorweg, een verdwenen brug, een bezoek van de paus, het geboortehuis van Hitler, armoede en naast elkaar bestaande tijdzones. De kijk op hun eigen woonplaats als het centrum van de wereld staat vaak in schril contrast tot de gedachtes van de bewoners over Europa. Dat 'het centrum van Europa' in de Ukraïne een regionale krant is, spreekt dan ook boekdelen. Vanachter de camera worden vragen gesteld, maar als het zo uitkomt schrikt de crew er niet voor terug om in beeld te stappen. De soundtrack, waarin onder andere Beethoven's 'alle menschen werden Brüder' terugkomt, geeft een bijna ironisch commentaar op het handheld gefilmde reisverslag.