How to Please
Wed Al-Asadi ontvlucht de burgeroorlog in Irak en vraagt in Finland asiel aan. Maar hoewel zijn advocaat er zeker van is dat hij een verblijfsvergunning zal krijgen, wordt zijn verzoek afgewezen.
Wed gaat in beroep. De lange wachttijd benut hij door alvast te integreren in de Finse maatschappij, voor zover dat is toegestaan. Hij vindt een baan als kok, vraagt een arbeidsvergunning aan en probeert een opleiding te volgen. Wrang genoeg blijkt dit alles tegen hem te werken in zijn asielprocedure. Ook blijkt hij helemaal niet teruggestuurd te kunnen worden naar Irak, want het land weigert mee te werken aan de terugkeer van vluchtelingen.
In How to Please doet Wed zijn verhaal in een uitgebeend decor: op een zwarte vloer vormen open constructies van gekleurde balken de verschillende kamers waarin hij door een AI-stem wordt verhoord, en waar hij moet wachten en hopen. Het lijkt een muizenval op mensgrootte, treffend voor een asielprocedure die op wanhopig stemmende wijze van het kastje naar de muur leidt.